ENG WIRTUALNA UCZELNIA
Katedra Edukacji Artystycznej

Katedra Edukacji Artystycznej

 

 

  • Zakres badawczy Instytutu

    Zagadnienia formy dzieł plastycznych, ich konekstualizacji i interpretacji oraz procesów twórczych i badawczych, w szczególności w zakresie malarstwa sztalugowego i monumentalnego, murali, kolażu, rysunku, figuratywnej i niefiguratywnej rzeźby współczesnej, ceramiki, intermediów, instalacji, wideo instalacji, sztuki performance, sztuki sieci.

    Zagadnienia z zakresu animacji kultury i edukacji artystycznej, metodyki nowatorskich praktyk edukacyjnych, partycypacyjnych i włączeniowych. Działań edukacyjnych w szkołach, instytucjach kultury, podmiotach trzeciego sektora (stowarzyszeniach i fundacjach) oraz
    w obszarze art-biznesu.

    Badania z zakresu metod arteterapii.

    Wybrane obszary badań pracowników jednostki:

    1. Przestrzeń zewnętrzna rzeźby figuratywnej.
    2. Futuryzm metafizyczny w rzeźbie figuratywnej.
    3. Analiza narracji historycznych, etnograficznych, socjologicznych jako kontekst poszukiwań badawczo-artystycznych
    4. Dziedzictwo kulturowe Polski i Europy Środkowej jako inspiracja działań z zakresu Animacji Kultury.
    5. Analiza tematu nieprawidłowości, zakłócenia, dysfunkcji, anomalii, odchyleń – prace
    w technice malarstwa olejnego.
    6. Badanie tematu cielesności w dobie posthumanizmu.
    7. Rysunek skórny, ciało jako podobrazie, człowiek jako obraz, dzieło o pewnej żywotności,
    przekaz, oznaczanie, przekazywanie wiadomości (tatuaż).
    8. Zagadnienia dotyczące struktury formalnej dzieła malarskiego:
    – symboliczny wymiar koloru, jako widzialnego znaku wartości duchowych; filozofia koloru łącząca barwy z emocjami, ekspresja koloru oparta na skojarzeniach archetypicznych
    – metafizyczne znaczenie światła, interpretacja światła w kategorii epifanii
    – relacja światła i cienia, teologia ciemności i kontemplacyjny sens mroku
    9. Zagadnienia synestezji i syntezy języka malarstwa i muzyki.
    10. Miasto, zbiorowość, maszyna, technika w malarstwie współczesnym.
    11. Relacje współczesnego malarstwa i fotografii.
    12. Możliwości ekspresji plastycznej współczesnej ceramiki artystycznej.
    13. Badanie właściwości języka sztuki performance w kontekście optyki poststrukturalistycznej oraz neokonserwatyzmu.
    14. Eksperymentalne zestawienia gramatyki nowych mediów z tradycyjnymi strategiami i narracjami sztuki nowożytnej.
    15. Sztuka socjologiczna i krytyczna w ramach aktualnych dyskursów społecznych
    16. Współczesny symbolizm i ekspresja w malarstwie, rysunku i grafice.

  • prof. Piotr Jargusz

    Malarz, profesor zwyczajny. Urodził się i mieszka w Krakowie. Studiował na Wydziale Malarstwa i Wydziale Grafiki Akademii Sztuk
    Pięknych w Krakowie w pracowniach profesorów: Stanisława Rodzińskiego, Zbyluta Grzywacza, Janusza Orbitowskiego, Zbigniewa Grzybowskiego, Włodzimierza Kunza, Stanisława Wejmana. Ukończył Studium Pedagogiczne u prof. Adama Brinckena. Realizuje idee malarstwa w przestrzeni społecznej. Swoje malowane na szarych, pakunkowych papierach obrazy nakleja na słupy ogłoszeniowe. Realizuje projekty animacyjne. Prowadzi między innymi autorską pracownię malarstwa i pracownię projektów w przestrzeni społecznej na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie. Zrealizował 81 indywidualnych prezentacji malarstwa w kraju i za granicą. Autor tekstów o sztuce. Trzykrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Laureat Nagrody Ars Quaerendi za wybitne osiągnięcia na rzecz kultury Małopolski.
    Członek Stowarzyszenia Otwarta Pracownia.
    Członek Forum Kraków.

    Film
    Portfolio – KLIK
    Informacje

  • prof. Małgorzata Olkuska

    Ur. 1953 w Krakowie. Studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie. Dyplom uzyskała w pracowni prof. Mariana Koniecznego w 1978 r. W 1984 roku była stypendystką rządu francuskiego w Paryżu. Od 2005 roku jest profesorem tytularnym w dziedzinie sztuk plastycznych. Uprawia rzeźbę i malarstwo.

    Jej prace znajdują się w zbiorach m. in.:

    • Muzeum Narodowego w Krakowie,
    • Uniwersytetu Jagiellońskiego,
    • Muzeum Historycznego Miasta Krakowa,
    • Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku,

    a także w kolekcjach i galeriach prywatnych w Niemczech, Szwecji i Holandii. Prace swe pokazywała na ponad 20 wystawach indywidualnych i ponad 100 zbiorowych w kraju i za granicą.

    Wielokrotnie była nagradzana, m. in. w ogólnopolskim konkursie na projekt pomnika Juliusza Słowackiego w Warszawie w 1980 roku, międzynarodowym konkursie na projekt pomnika Janusza Korczaka w Warszawie, czy Złotym Laurem Fundacji Kultury Polskiej „za mistrzostwo w sztuce rzeźbienia”.

  • dr hab. Marek Batorski

    Urodzony w 1967 r. w Szczebrzeszynie. Autor projektów, wystaw, koncertów będących synestezją malarstwa i muzyki – „Kolor, forma, dźwięk”, „Transkrypcje”. Saksofonista jazzowy.

    Autor ponad 20 wystaw indywidualnych organizowanych w Polsce i wielu krajach europejskich m.in. w Krakowie, Monachium, Norymberdze, Ołomuńcu, Kopenhadze, czy Budapeszcie. Brał udział w wielu wystawach zbiorowych, jest laureatem licznych nagród i wyróżnień, m.in. Wyróżnienie „Art & Business” w IV Międzynarodowym Biennale Pasteli (Nowy Sącz 2008), Wyróżnienie Honorowe na Salonie Malarstwa i Rzeźby Związku Polskich Artystów Plastyków, Kraków.

  • dr hab. Łukasz Murzyn

    Urodzony w 1982 roku w Krakowie. Od 2002 do 2007 roku studiował na Wydziale Malarstwa krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych. W 2005 roku odbył staż  w Hogeschool voor de Kunsten w Utrechcie (Holandia). W 2013 roku uzyskał doktorat na ASP w Krakowie.

    Wykłada na Wydziale Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie.

    Uprawia malarstwo, tworzy performance oraz instalacje i wideoinstalacje. Autor kilkunastu prezentacji indywidualnych, uczestnik kilkudziesięciu wystaw zbiorowych. Animator postdyscyplinarnego projektu WYSOKA KULTURA.

    https://lukaszmurzyn.com/
    http://wysokakultura.blogspot.com/

  • dr Agata Agatowska

    Urodziła się w 1976 roku w Oświęcimiu. Studiowała rzeźbę w Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Dyplom magisterski obroniła w 2001, a doktorat – w 2012 roku. Edukację artystyczną kontynuowała w Kunstakademie w Düsseldorfie w Niemczech. Dyplom uczelni otrzymała w 2012 roku.
    Jest laureatką nagrody Darmstädter Sezession, w Darmstadt w Niemczech (2008) oraz Grand Prix na 5. Biennale Sztuki Młodych Rybie Oko w Słupsku (2008). Została uhonorowana wyróżnieniem Miasta Oświęcim w Dziedzinie Kultury (2013) oraz tytułem Osobowość Roku 2017, w kategorii kultura w plebiscycie „Gazety Krakowskiej” (2018).

    W latach 2002–2006 współpracowała z Velvets Theater w Wiesbaden, jako aktorka pantomimy.

    Od 2017 związana jest z Wydziałem Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, gdzie wykłada rzeźbę i rysunek.

    http://agataagatowska.eu

  • dr Natalia Kopytko

    W latach 2002-2007 studiowała na Wydziale Rzeźby ASP w Krakowie oraz na UPV w Walencji. Dyplom z wyróżnieniem uzyskała w Pracowni Józefa Murzyna w 2007r. Doktorantka Wydziału Sztuki UP w Krakowie od 2014r. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z Programy Młoda Polska w 2016 roku.

    W 2010 roku brała udział w Międzynarodowym Sympozjum w Drewnie w Mugli w Turcji oraz w sympozjum dotyczącym sztuki w przestrzeni publicznej „Obey or not to be Obey” w 2015 roku w Luksemburgu. W 2014 roku brała udział w międzynarodowym projekcie Garego Basemana „Mythical Creatures” na Ukrainie.

    Pracuje w rożnych mediach, ceramice plastiku tkaninie, tworzy krótkie filmy eksperymentalne. W swoich projektach porusza problemy związane z czasem, wspomnieniem i pamięcią. Artystka brała udział w wielu wystawach indywidualnych oraz zbiorowych. Najważniejsze projekty to cykl instalacji “I”m not digital” oraz “Woods”. Od 2010 roku Natalia Kopytko współtworzy z Marcinem Sipiorą pracownię ceramiki – Diploo Studio. Obiekty które powstają w Diploo Studio inspirowane są szeroko pojęta popkulturą ale także historiami zaczerpniętymi z dzieciństwa, ze świata wyobraźni i fantazji. Bezpośredni wpływ na ich twórczość mają współczesne ruchy w sztuce takie jak LowBrow, Street Art, Design Toys, Popsurrealism, Vaporwave, Seapunk, Postinternet.

    Ich projekty pojawiły się w wielu publikacjach min w albumie wydawnictwa ART POWER z Hong Kongu – „Material+creative products” (2013r.) oraz w albumie wydawnictwa MONSA z Barcelony – „Art Of Ceramics” (2014r.).

    http://nataliakopytko.tumblr.com/
    http://www.diploo.pl/

  • dr Krzysztof Marchlak

    Urodził się w 1987 w Żelechowie. Mieszka i pracuje w Krakowie. W latach 1987 – 2012 studiował na ASP w Krakowie na wydziale malarstwa, kierunku edukacja artystyczna w zakresie sztuk plastycznych. W 2012 r obronił dyplom pod kierunkiem prof. A Brinckena. Od 2013 roku uczestnik Środowiskowych Studiów Doktoranckich pod opieką prof. Z. Bajka Zajmuje się malarstwem sztalugowym, fotografią, tworzy instalacje instalacją. W swoich malarskich poszukiwaniach, zgłębiając zagadnienia związane z fizycznością ciała, łączy elementy abstrakcyjne i surrealistyczne reinterpretując malarsko organiczne kształty wywołujące wielorakie skojarzenia.

    Jest autorem kilku wystaw indywidualnych i uczestnikiem wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.
    Obecnie pracuje również w Dziale Edukacji Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK. W latach poprzednich współpracował m.in. z Muzeum Narodowym i Muzeum Etnograficznym w Krakowie, oraz Peggy Guggenheim Collection w Wenecji.

    Ważniejsze wystawy indywidualne:

    • Ślady czasu, Galeria na Czystej, Wrocław, 2016
    • Gdy robi się ciemno, Galeria Olympia i hotel Best Western, Kraków,2014
    • IN&OUT, Galeria Floriańska 22, Kraków, 2015
    • Biel i czerń, Galeria GIL, Kraków 2015

    Wystawy zbiorowe:

    2016
    • Bajka, Lwowka Galeria Narodowa, Ukraina
    • Introductio, Galeria Promocyjna ASP w Krakowie, Kraków
    • Introductio, Galeria Gil, Kraków
    • Wymiary wolonści, Galeria Szyb Wilson, Katowice

    2015
    • 16 lat, Galeria Olympia, Kraków
    • Infrastruktura kopalni, Galeria DK Bielszowice, Bielszowice
    • In Attatch, Galeria POSK, Londyn
    • Dramat Wolności, Wojewódzka Biblioteka, Kraków
    • Wilgoć, Galeria Cellar, Kraków
    • The Repetition, Polish Institute of Arts and Sciences, Nowy Jork
    • Exercise, Galeria Platan i Galeria Latarka, Polski Instytut, Węgry
    • Spojrzenia, Muzeum Narodowe w Krakowie, Kraków

    2014
    • …po deszczu, Galeria Szara, Cieszyn, Polska
    • Exercise III, Center of Creative Practices, Dublin
    • GAZ, TELPOD, Kraków
    • Exercise II, James Howe Gallery, Nowy Jork
    • Dramat Wolności, Muzeum Zapałek, Częstochowa
    • Dramat Wolności, Areszt Śledczy w Krakowie
    • Recognation, Muzeum Zagłębia, Będzin
    • Pociąg do Zabłocia, Studio Zabłocie, Kraków
    • BOX: KRAKÓW, Galeria Indusrta, Brno, Republika Czeska
    • Exercise, Narodowa Galeria Sztuki, Lwów, Ukraina
    • Trzy Bajki, Galeria Kotłownia, Kraków
    • Resurection II, Galeria Impresja, Zabrze

    2013
    • Obraz językiem uniwersalnym, Centrum L. Zamerhofa, Białystok
    • Obraz językiem uniwersalnym, Galeria DAP2 Warszawa
    • Artbook. Nowe funkcje książki, Małopolski Ogród Sztuki, Kraków
    • Haunting, Galeria Floriańska 22, Kraków
    • Projekt EA,CK Zamek, Poznań

    2012
    • Hotel Forum II, Hotel Forum, Kraków

    www.marchlak.wix.com/marchlak

  • mgr Ernest Ogórek