ENG WIRTUALNA UCZELNIA
x
STRONA GŁÓWNA17 maja 2014
Romuald Oramus, Katedra, malarstwo z 2007-11

plakat

Romuald Oramus, Katedra, malarstwo z 2007-11

Galeria Pryzmat, Kraków, 20.05-11.06. 2014

Wśród różnych ujęć całości i detali architektonicznych układów w Katedrach Romualda Oramusa  wyróżnia się motyw sklepienia i rzutowanych nań architektonicznych planów. Dostrzegamy dynamikę przenikania się form: migotliwość kolebkowej, krzyżowo-żebrowej czy krystalicznej  konstrukcji, wertykalne lub horyzontalne  kompozycyjne układy, niejednokrotnie zestawiane w formie dyptyków i tryptyków.   Rygor geometrii spajają efekty zróżnicowanego światła  koloru, dominujących błękitów,  zieleni,  czerwieni i brązów,  czerni oraz  szarości o odcieniach srebra i  złota. Pomimo pewnych iluzyjnych detali przedstawień, obrazy są bardziej znakiem idei katedry niż dosłownym odmalowaniem określonych budowli, choć często autor do nich nawiązuje. W wielu pracach dostrzegamy iluzyjną „grę z widzem”,  przestrzenie architektonicznych układów załamują się, zawodzą logiczne próby ich percepcji. Dostrzegamy zaskakujące skróty ujęć, nakładające się na siebie  lustrzane odbicia określonych fragmentów większej całości – odwrócenia punktów ich obserwacji. Innym razem Oramus  osiąga  stan syntezy abstrakcyjnych układów,  kompozycji zbudowanych  na wyważonych  podziałach płaszczyzny obrazu, których sens  oparty jest na liczbie i mierze, wzajemnych proporcjach współgrających ze sobą elementów ukrytego porządku,  bliskiego neoplatońskiej idei piękna.

Wystawie w  krakowskiej Galerii Pryzmat towarzyszy książka pod tym samym tytułem, wydana przez Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie, zaprojektowana przez Władysława  Plutę.  Publikacja – poza reprodukcjami obrazów – zawiera teksty autora obrazów i  historyka sztuki Bogusława Krasnowolskiego, poświęcone historycznemu, kulturowemu i duchowemu kontekstowi  katedr.

(-)