ENG WIRTUALNA UCZELNIA
x
STRONA GŁÓWNA15 lipca 2014
REMINISCENCJA

Bez nazwy-1

REMINISCENCJA

Woda, którą zajmuję się w swojej twórczości stała się nieodłącznym elementem mojego życia, zarówno osobistego jak i artystycznego. Od 2010 roku czynnie nurkuję i pracuję w centrum nurkowym, spędzając dziennie 7 godzin pod wodą, i często mam wrażenie, że nie potrafię określić, który świat jest dla mnie ważniejszy, ten „nad „czy „pod” wodą. Istnieje teoria wyjaśniająca przyjemność pływania, mówi ona, że przyszliśmy na świat płynąc,a jako pływacy stajemy się częścią odmiennego środowiska wodnego wraz z jego własnymi „zasadami”. Najważniejszym dla mnie momentem w zderzeniu z wodą jest moment zanurzenia, który jest czymś na kształt przejścia w stan nieważkości. Najważniejszą umiejętnością płetwonurka jest utrzymanie perfekcyjnej pływalności, co jest równoznaczne z umiejętnością zawiśnięcia w przestrzeni wody, zatrzymania się w miejscu, pomiędzy dnem a powierzchnią. Dla mnie jest to najpiękniejszy moment, a nurkowanie staje się lataniem, spadaniem – bez upadania.

Moje zmagania z wodą są działaniem, eksperymentem wciąż rozwijającym się. Próbuję budować świat swoich prac i fotografii – fotografując wodę oraz dokonując wyboru elementów dla mnie ważnych oraz sposobów rozprzestrzeniania się wody, które mogą łączyć się w większe i mniejsze całości, a także funkcjonować na poziomie konkretnego znaku, lub tworząc za każdym razem odrębną jakość. Większość moich projektów artystycznych jest związana w wodą bądz morzem, i doświadczeniami jakie daje mi nurkowanie. W swojej pracy wiry wodne, okręgi, obręcze, kształty wody, staram się sprowadzić do czystej graficznej formy, i niejako tworzę własny zbiór form – znaków wodnych. „Reminiscencja” składa się z kilkunastu fotografii cyfrowych, które ukazują ruch wody w stanie zawieszenia. Poszczgólne fotografie są jakby znakami wody, a zarazem tytułowymi reminiscencjami moich wrażeń związanych z wodą. Prezentowane fotografie są wydrukami w formacie 35x50cm. Oprócz cyklu głównego prezentuję również cykl poboczny pod tytułem „Lustro wody” składający się z 8 prac, wykonanych w technice cyfrowej formatu 30x30cm. Cykl został zaprezentowany na wystawie Studentów i Doktorantów Wydziału Sztuki Uniwersytetu Pedagogicznego w Krakowie, pod tytułem „Metafory” w Muzeum Historii Fotografii im. Tadeusza Rzewuskiego w Krakowie, w czerwcu biżącego roku.

Aleksandra Katarzyna Twardowska