ENG WIRTUALNA UCZELNIA
x
KRK 0-255

Wystawa zbiorowa studentów III roku Animacja Kultury w Przestrzeni Społecznej
Galeria Wydziału Sztuki UP,
u
l. Mazowiecka 43, Kraków

10.01.- 23.01.2019

wernisaż 10.01.2019 o godz. 17.00

Artyści: Serhii Ivanchenko, Joanna Jesiotr, Justyna Konieczna, Agnieszka Krawczyk, Ewelina Suwała, Magdalena Talanda, Sabina Trojan, Iryna Veremiienko

W systemie kolorystycznym RGB, informacja o konkretnym kolorze zapisana jest za pomocą wartości liczbowej każdego komponenta barwy: czerwieni, zieleni i błękitu. Wartość liczbowa jest w tym przypadku określeniem intensywności danego koloru i zamyka się w skali między 0 a 255. Za pomocą relacji tych zmiennych możemy uzyskać szeroki zakres kolorów, jak również odtworzyć dokładnie oczekiwaną barwę. Jest to jednak zapis oparty na precyzji i matematyce. Dla nas kolor to przede wszystkim emocje, nastrój, komunikat, skojarzenia, historia.

Kolor stał się motywem przewodnim wystawy KRK 0-255. Uczestnicy projektu poszukiwali jego obecności w przestrzeni Krakowa, pytali jego mieszkańców o emocje i  wspomnienia związane z konkretnymi barwami, o to które z nich zauważają w mieście a których im brakuje. Docelowo spostrzeżenia i uwagi dotyczące opinii innych osób zrealizowane zostały w formie ankiet i  stały się częścią ekspozycji.  Rozmowy, poszukiwania i ankiety przyczyniły się również do powstania pac artystycznych uczestników projektu.

Artyści wychodząc od prostych barw zbudowali propozycję nowego spojrzenia na miasto. Ich interpretacje, mimo że czasami w bardzo luźny sposób nawiązują do Krakowa, pozwalają nam bliżej poznać miasto w którym żyjemy, jego użytkowników oraz ich samych. Każdy z nich jest inny i w odmienny sposób reaguje na wyznaczone przez siebie zadanie co w efekcie sprawia, że na wystawie postawa krytyczna spotyka się z estetyzacją, dokumentacyjny charakter ze społecznymi zagadnieniami, powaga z zabawą.

Krótka charakterystyka prac autorów:

RGB (255, 165, 0)

Serhii Ivanchenko wykonał instalację z pomarańczy, które nie tylko kolorem, ale również nazwą związane są z kolorem pomarańczowym. Owoce nadziane na prawie dwumetrową konstrukcję wydzielają intensywny zapach a ich sok ścieka po każdym z owoców, wywołując wiele skojarzeń. Pomarańcze, których nadmiar pojawia się na krakowskich Kleparzach w okresie zimowym przywołują autorowi na myśl święta Bożego Narodzenia.

RGB (255,255,0)

Joanna Jesiotr kolor żółty łączy ze światłem. Nocą przestrzeń miasta zmienia swój wygląd, a ciepłe, żółte światło nadaje otoczeniu złotawy odcień. Przedmioty i obiekty za dnia mogą wyglądać zupełnie inaczej i wzbudzać inne emocje niż w ciągu nocy.  W swojej instalacji autorka w sposób dosłowny pokazuje nam jak kolor może mieć wspływ na percepcję przedmiotów.

RGB (184, 3, 255)

Justyna Konieczna zauważa powszechność koloru fioletowego w reklamie i oświetleniu wnętrz dyskotek, pubów i innych miejsc związanych z rozrywką. Swoją instalację tworzy zatem z świecących w ciemności bransoletek, które są bardzo popularne na koncertach i innych imprezach masowych.

RGB (150, 75, 0)

Agnieszka Krawczyk bada stan krakowskich pomników wykonanych z brązu. Sama nazwa materiału, który jest użyty do realizacji rzeźb wskazuje barwę wokół której autorka buduje narrację do swojego działania. Wpływ czynników atmosferycznych i biologicznych sprawia że barwa tego materiału może ulec zmianie w czasie. Ten właśnie proces zainteresował autorkę.

RGB (255, 204, 221)

Ewelina Suwała do swojej instalacji wykorzystuje zdjęcia witryn sklepowych, które jako kolor dominujący wykorzystują róż. Infantylizację oraz stereotypowe przypisywanie tej barwy kobietom, za pomocą instalacji artystycznej, autorka zestawia z krytyką feministyczną oraz protestami kobiet z ostatnich lat.

RGB (0, 0, 255)

Magdalena Talanda za pomocą fotografii w abstrakcyjny sposób stara się pokazać elementy pejzażu miejskiego w których obecny jest kolor niebieski. Wykadrowane i wyrwane z kontekstu elementy spełniają już tylko funkcję estetyczną, a użytkowości fotografowanego obiektu możemy się już jedynie domyślać.

RGB (255, 0, 0)

Sabina Trojan w kolorze czerwonym odnajduje pewną dychotomię. Z jednej strony może on wywoływać pozytywne skojarzenia takie jak miłość, z drugiej negatywne jak np. agresja. Za pomocą kolażu stara się zestawić symbole i znaki obecne w Krakowie, które kategoryzuje w jednej z tych grup. Ta subiektywna metoda klasyfikacji ukazuje wieloznaczność odbioru symboli jak również może być zachętą do dialogu na temat tego, co uznajemy za „dobre”.

RGB (0, 128, 0)

Iryna Veremiienko w poszukiwaniu koloru zielonego zagląda do krakowskich muzeów. Nie ulegając pierwszemu skojarzeniu, które skierowałoby ją w świat natury, dokumentuje prace znajdujące się na ekspozycjach gdzie w widoczny sposób dominuje kolor zielony. Jest to próba odnalezienia koloru, który związany jest z naturą w często przeciwstawianej jej kulturze.