Każdy ze studentów roku akademickiego poprzedzającego rok, w którym rozpoczyna się pracownia dyplomowa, proszony jest aby do końca czerwca wskazał osobę, którą preferuje jako prowadzącego pracownie.
Deklaracje składane pocztą elektroniczną w sekretariacie (insztuki@up.krakow.pl) wprowadzone zostaną do tabeli WSTĘPNY WYBÓR PROWADZĄCEGO PRACOWNIE DYPLOMOWĄ. Posłużą jako orientacyjne wskazanie dla przydziału seminariów prowadzącym oraz do przydziału studentów na pracownie.
Obsada prowadzących pracownie wynikać będzie z wstępnych deklaracji wyboru prowadzącego złożonych przez studentów w końcu roku studiów poprzedzającym rok dyplomowy. Obsada może zmieniać się z w każdym roku, opiekun roku jest zobowiązany do poinformowania o bieżących ustaleniach.
O przyjęciu na do pracowni decydować będzie kolejność zgłoszeń
Program kształcenia w Pracowni Malarstwa opiera się na rozwoju indywidualnych postaw twórczych, ujawnianiu niepowtarzalnych predyspozycji i osobniczej wrażliwości studenta zdolnego do samodzielnego kreowania dzieł. Podstawą realizacji pracy dyplomowej, która podsumowuje okres studiów, są wiedza, umiejętności i doświadczenia zdobyte w trakcie wszystkich semestrów.
Wybór tematu pracy artystycznej, środków wyrazu, formy, technik i narzędzi dokonuje się w duchu wolności, z inicjatywy studenta, w zgodzie z jego artystyczną świadomością, wyobraźnią, zainteresowaniami, z założeniami ideowymi. Studenci zachęcani są przez promotora do eksperymentowania, podejmowania działań odkrywczych, realizowania dzieł oryginalnych, unikania realizacji epigońskich. P
Promotor nadzoruje realizację dyplomu pod względem merytorycznym i artystycznym. Powstające prace dyplomowe są wypowiedziami zróżnicowanymi formalnie, ideowo, technicznie i technologicznie, od tych tradycyjnie korzystających z medium malarskiego po instalacje i zapisy multimedialne.
Moja Pracownia dyplomowa jest przyjaznym i otwartym miejscem spotkania dla bardzo odmiennych wrażliwości i koncepcji artystycznych. Jest wyrazista, przyjazna dla artystów pragnących przekraczać granice, poszukujących i kreatywnych. Studenci realizują swoje artystyczne projekty w społecznie zaangażowanej sztuce ulicy, fotografii, rysunku, realizacjach video czy performance.
Klonowanie profesora – specjalisty od obrazów rozklejanych na ulicznych słupach ogłoszeniowych – im nie grozi. Szukają swojego języka adekwatnego dla doświadczeń i czasu, w którym tworzą. Reprezentują sztukę wielu doświadczeń, sztukę swojego czasu. A rola artysty ulega zmianie. Dlatego nasza pracownia jest otwarta na działania animacyjne.
Przykładem są projekty realizowane z Domem Dziecka czy ze społecznością dzielnicy Krowodrza-Szczęśliwe Miasto. O dużej rozpiętości działań świadczą dyplomanci: Agnieszka Glińska, http://www.baletcolor.pl/ Katarzyna Widmańska, http://www.foto-team.pl/warsztaty-fotograficzne-mentors-team/profi-team/mentors-team/katarzyna-widmanska Edyta Mąsior, http://www.edytamasior.com/ Joanna Latka http://joannalatka.blogspot.com/ czy Dominika Malisz.
W oparciu o indywidualnie opracowywane tematy studenci Pracowni przygotowują zestaw prac malarskich o szerokim zakresie formalno – stylistycznych poszukiwań. Mogą one realizować się wokół figuracji i określonych przedstawiających narracji oraz wokół abstrakcyjnych czy strukturalnych środków wyrazu a także współczesnych kontekstów sztuki. W Pracowni kładziony jest nacisk na właściwe technologiczne przygotowanie prac dyplomowych w relacji do wcześniej przemyślanej ich merytorycznej koncepcji.
Pracownia malarstwa jest formą kształcenia, w której zasadą podstawową jest indywidualne zdobywanie doświadczenia w zakresie malarstwa poprzez rozwijanie sprawności manualnych, opanowanie warsztatu malarskiego i ostatecznie ukształtowanie osobistego poglądu na zjawiska estetyczne zarówno historyczne jak i współczesne, a przez to zbudowanie podstaw własnego pojmowania kształtu i funkcji malarstwa.
Kształcenie w pracowni opiera się na pracy indywidualnej i indywidualnej korekcie. Wychodząc od studium natury, poprzez osobisty eksperyment malarski, predyspozycje technologiczne i wyobraźnię, studiujący powinien dojść do podstaw własnej, samodzielnej drogi twórczej.
W prowadzonej pracowni umożliwiamy poznanie interdyscyplinarnej formuły malarstwa jako współczesnego medium artystycznej wypowiedzi zdolnego wyrazić złożone i bogate wartości plastyczne jak i treści odwołujące się do otaczającej rzeczywistości i kondycji człowieka.
Tłumaczymy zasady i możliwości praktycznego wykorzystania materiałów malarskich, właściwego zastosowania technik i technologii i zestawiania ich z alternatywnymi metodami zapisu idei, między innymi takimi jak fotografia, animacja, wideo.
Skupiamy się nad procesem twórczym, umiejętnościami realizacyjnymi, sposobami kreowania efektów własnej pracy artystycznej, dopingując studentów do realizowania autorskich projektów opartych na poszukiwaniach nowych jakości funkcjonujących na pograniczu różnych dziedzin sztuk.
Prowadzący:
• Sebastian Wywiórski
• Lech Kolasiński
Współpraca z dyplomantami pracowni intermedialnej skupia się na odkrywaniu bogactwa, różnorodności i charakteru nowych mediów sztuki.Na badaniu potencjału fuzji języków artystycznych w pracach intermedialnych.
Celem eksperymentów, poszukiwania inspiracji, rozmów i korekt jest nabycie umiejętności świadomego i celowego stosowania sformułowań intermedialnych w tworzonych kompozycjach. Praca nad dyplomem to także rozbudzanie świadomości indywidualnych cech i predyspozycji artystycznych studenta oraz rozpoznawanie sposobów ich optymalnego uzewnętrznienia.
Niezbędne jest również doskonalenie odpowiednich umiejętności warsztatowo – technicznych, wiedzy i sprawności w zakresie stosowania nowych technik i technologii oraz rozpoznawanie ich walorów wyrazowych czy estetycznych. Nieustanne negocjacje pomysłów na forum grupy sprzyjają podnoszeniu umiejętności prezentacji i obrony własnego projektu artystycznego.