wystawa czynna do 11 grudnia br.
Miejski Ośrodek Sztuki
ul. Pomorska 73
66-400 Gorzów Wlkp.
www.mosart
Małgorzata Wielek-Mandrela
Urodziła się w 1976 roku w Limanowej. W latach 1997-2002 studiowała na Wydziale Malarstwa w ASP w Krakowie, którą ukończyła w 2002 dyplomem z wyróżnieniem. W 2009 obroniła doktorat pt. Badanie serca w macierzystej uczelni. Zajmuje się malarstwem sztalugowym. Brała udział w ponad osiemdziesięciu wystawach zbiorowych i dwudziestu pięciu indywidualnych. W latach 2010-2012 była współtwórcą i koordynatorem międzynarodowego projektu artystycznego Przedmieścia, realizowanego przez ASP w Krakowie z partnerami z Wiednia i Ostrawy. Pracuje jako adiunkt na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie na Wydziale Sztuki.
Malarstwo Małgorzaty Wielek-Mandreli kąsa naszą tożsamość, która chciałaby pozostać spójna i bezpiecznie zamknięta we własnych granicach. Dziwaczne tarantule, oderwane lub zwielokrotnione członki, wijąca się roślinność, hybrydalne stwory, „żywioły” umiejscowione w nosach, monstrualne grzybnie rosnące na dłoniach, samodzielna nibynóżka, włosy zakrywające twarze, a na dodatek leśne błoto, kisiel, niebieskie zalewy, wycieki i bagna – to wizualny repertuar kreowanego przez artystkę osobliwego, oryginalnego świata. Czuć w tym wszystkim nieokiełznane rozplenianie się, pulsowanie, kłączenie, połączone z wrażeniem organicznej oślizgłości, (l)imitowanej wyraźnymi śladami pociągnięć pędzla. Wszystko pęcznieje, tętni, rośnie, wychodzi z chmury waty, wykluwa się, kiełkując przebija zarówno powierzchnię ziemi, jak i ludzką lub zwierzęcą skórę. Gdy patrzymy na to abiektalne malarstwo, infiltrujemy własną, pozornie czystą cielesność i uzmysławiamy sobie – ściśle powiązane ze śmiertelnością – wyparte aspekty naszego ja, co w efekcie ukazuje kruchość i złudność tak mozolnie wywalczonej tożsamości (…)
Fragment tekstu Marty Smolińskiej Tarantula deadly cargo: hybrydy, informe i mdłości, czyli o najnowszych obrazach Małgorzaty Wielek-Mandreli.
Kurator wystawy
Gustaw Nawrocki