ENG WIRTUALNA UCZELNIA
x
STRONA GŁÓWNA15 kwietnia 2015
Festiwal Fama – NABÓR | SZTUKI WIZUALNE – propozycja dla studentów i absolwentów Wydziału Sztuki

PROJEKT „ZIEMIA OBIECANA – PODRÓŻ DO GRANIC UTOPII” – SEKCJA SZTUK WIZUALNYCH.

DO 31 MAJA CZEKAMY NA ZGŁOSZENIA STUDENTÓW I ABSOLWENTÓW UCZELNI ARTYSTYCZNYCH. Projekt otwarty jest zarówno na video art, instalacje, działania performatywne, interwencje i obiekty w przestrzeni miejskiej, jak i na formy tradycyjne: malarstwo, grafikę, rzeźbę, fotografię.

Zakwalifikowanym osobom zapewniamy zakwaterowanie i obiad podczas pobytu w Świnoujściu. Uczestnicy zaprezentują swoje prace w Świnoujściu oraz wezmą udział w postępowaniu konkursowym Famy i będą mogli zdobyć, poza nagrodami głównymi, także Nagrodę im. Jana Sawki w kategorii sztuki wizualne.

Z poważaniem,

Alicja Sawicka

Dyrektor Programowa | Program Director

FAMA 2015 – Międzynarodowy Kampus Artystyczny | The International Artistic Campus

Świnoujście, 15-31 VIII 2015

fama.festiwal@gmail.com

www.fama.org.pl

www.facebook.com/fama.festiwal

www.youtube.com/user/festiwalfama

www.instagram.com/festiwalfama

www.twitter.com/famaPL

www.pinterest.com/famafestival

 

45. FAMA – MIĘDZYNARODOWY KAMPUS ARTYSTYCZNY | SEKCJA SZTUK WIZUALNYCH

Świnoujście, 15-31 VIII 2015

Utopia – miejsce, którego nie ma, zamiar niemożliwy do urzeczywistnienia, ale także: ideał społeczeństwa szczęśliwego oraz ideologia postulująca stworzenie takiego społeczeństwa. Do 31 maja czekamy na zgłoszenia prac do sekcji sztuk wizualnych. Tegoroczny temat to: „ZIEMIA OBIECANA – PODRÓŻ DO GRANIC UTOPII”www.fama.org.pl/artists/sekcja-sztuk-wizualnych.

Projekt adresowany jest do studentów i absolwentów szkół artystycznych, ale także do młodych twórców działających poza oficjalnym systemem edukacji. Regulamin festiwalu i formularz zgłoszeniowy znaleźć można pod adresem: www.fama.org.pl/events/zgloszenia-bezposrednie. Do zgłoszenia należy dołączyć propozycję pracy, która miałaby zostać zaprezentowana podczas wystawy (projekt, zdjęcie, reprodukcja, link). Lista zakwalifikowanych prac zostanie ogłoszona do 30 czerwca 2015.

 

Tekst programowy:

Podróżując do granic Utopii, pozostawiamy za sobą przestrzeń wypełnioną porzuconymi znakami, symbolami i hasłami minionych lub wciąż żyjących idei. Wiek XX i początek XXI, jak żaden inny okres w historii, ukazał nieuniknione konsekwencje utopizmu, jakimi są monizm kulturowy i totalitaryzm cywilizacyjny. Współcześnie granice pojęcia Utopii stają się coraz bardziej niejednoznaczne, a kulturowa homogenizacja powoduje, że „ziemia obiecana” jest już nie wizją „inżyniera dusz”, a przestrzenią szczęśliwego konsumenta. Postępujące rozmycie granic idei utrudnia ich określenie, przez co tylko pamięć i świadomość drogi, którą przebyliśmy w drodze ku Utopii, definiuje przestrzeń, w jakiej istniejemy. Osadzony w czasie zbiór znaków rzeczywistości, porzuconych ideologii świeckich i religijnych, figur przywódców, idoli mas, kierunków w kulturze i prądów intelektualnych krystalizuje współczesność, pozwalając podjąć próbę określenia jej granic i tego, co poza nimi.

„Podróż do granic Utopii” to „cabinet of curiosities”, abstrakt historii pełen artefaktów. Postrzegany przez sztukę będącą swoistym oculusem, może być wartością samą w sobie jako autorski, ikonograficzny zbiór pojęć powiązanych z utopią, przeglądem idei i mitów. Projekcją tego, co nadchodzi, potwierdzającą lub zaprzeczającą rozedrganiu współczesnego porządku. Lub samą figurą przejścia, przekroczenia granicy, ciała, idei w kontekście pojęcia utopii.

Twórca pojęcia „utopia”, Thomas Morus, wizję idealnego systemu społecznego powiązał z wyspą i na wyspie realizowany będzie opisany projekt. Otwarty jest zarówno na video art, działania performatywne, interwencje w przestrzeni poza galeryjnej, instalacje i obiekty mogące funkcjonować w przestrzeni miejskiej,  jak i na formy tradycyjne: malarstwo, grafikę, rzeźbę, fotografię. Jako że pojęcie „ładu społecznego, utopii” dość często używane było i jest nadal w sztuce propagandowej (choćby konstruktywizm, ale też socrealizm, nacjonalizm, narodowy neoklasycyzm w architekturze oraz pop art), funkcjonującej poza przestrzenią galeryjną – w formie znaku, pomnika, instalacji, hasła, reklamy – prosimy zwrócić uwagę także na taką formułę prac.

 ms44 | Andrzej Pawełczyk

2015 pion - projekt - Andrzej Pawełczyk