ENG WIRTUALNA UCZELNIA
x
STRONA GŁÓWNA6 kwietnia 2016
Do końca kwietnia w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie można oglądać Sztandar św. Ekspedyta.

Praca jest częścią wystawy Robiąc użytek.

 Współpraca fotograficzna Beata Długosz.
Produkcja i  współpraca kuratorska: Szymon Maliborski, Sebastian Cichocki, Kuba Szreder, Szymon Żydek.

Pomysł na stworzenie sztandaru, przedstawiającego chrześcijańskiego męczennika z epoki Cesarstwa Rzymskiego, miał swój początek w serii działań protestacyjnych w trakcie trwania tak zwanego Zielonego Miasteczka. Przez 129 dni grupa rolników zajmowała teren naprzeciwko Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w Warszawie, wznosząc tymczasowe miasteczko protestacyjne. Był to przestrzenny wyraz swoistej konserwatywnej rewolucji, niepozbawionej jednak elementów wykazujących wysoki WSPÓŁCZYNNIK SZTUKI, tworzonych w związku z potrzebą komunikacji postulatów.

Daniel Rycharski, wcielając się w rolę artysty-etnografa, przez wiele dni obserwował zaistniałą sytuację społeczną, prowadząc liczne rozmowy oraz warsztaty plastyczne (patrz: KOMPETENCJE ARTYSTYCZNE). Zaowocowało to oficjalną prośbą do artysty, złożoną przez jedno z kół NSZZ Solidarność Rolników Indywidualnych, o stworzenie sztandaru będącego narzędziem związkowej identyfikacji, a w razie konieczności elementem protestu. Sztandar św. Ekspedyta jest nie tylko próbą uwspółcześnienia dawnych przedstawień ikonograficznych, lecz również wizerunkiem mającym znaczenie polityczne, budującym tożsamość związkową w oparciu o wyobrażenia męstwa i odwagi zaczerpnięte z katolickiego imaginarium. Wedle zamawiających, sztandar służy do pokrzepienia sił duchowych. To również ciekawy przykład skomplikowanych relacji, w jakie mogą wejść artyści współcześni, wcielając się w rolę mediatorów pomiędzy polem praktyk współczesnej sztuki zaangażowanej a organizacjami związkowymi o narodowo-katolickim charakterze (patrz: MOŻLIWE ŚWIATY SZTUKI).

 

Na RAPORT prezentowany na wystawie składają się dwa Sztandary św. Ekspedyta 2015-2016: jeden zlecony przez Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, drugi zaś wykonany na potrzeby Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego Rolników Indywidualnych „Solidarność”; oba będą pokazywane przez czas wystawy. Dzięki uprzejmości Daniela Rycharskiego.

ekspedyta_3

ekspedyt